Pieken en dalen.. - Reisverslag uit Nelspruit, Zuid-Afrika van Sanne Jong - WaarBenJij.nu Pieken en dalen.. - Reisverslag uit Nelspruit, Zuid-Afrika van Sanne Jong - WaarBenJij.nu

Pieken en dalen..

Blijf op de hoogte en volg Sanne

17 September 2012 | Zuid-Afrika, Nelspruit

Wat een indrukken deze week!! In het ziekenhuis, buiten het ziekenhuis, emoties, mooie natuur en heel veel mooie beesten!! Een week met hele fijne en minder fijne momenten, maar het was over het algemeen weer volop genieten!

Ik vind het echt super fijn om berichtjes van iedereen te lezen! Ik ben nu dik 4 weken weg en ik mis jullie wel allemaal een beetje! Er zijn hier op zoveel vlakken zoveel indrukken. Ik merk dat het leven hier me onthaast. De tijd gaat langzaam en snel voorbij tegelijk. Er is minder ruis van allerlei dingen die ik van mezelf moet doen en regelen.. hier ben ik me meer bewust van de dingen die ik zie en meemaak. Door bepaalde zieke mensen en de armoede hier zie je des te goed wat je zelf wél hebt en het maakt me bewust van de dingen die belangrijk zijn en die ik (stiekem) erg mis. Maar bovenal zijn er heel veel momenten wanneer er een grote glimlach op mijn gezicht verschijnt! Het is hier bovenal gewoon heel mooi!

Maandagochtend begon de week met een minder fijne ervaring. We reden naar ons werk en we waren al bijna bij het ziekenhuis toen ik werd aangehouden door de politie. Ik had niet goed gestopt bij het stop-bord. En dat klopt.. ik was me er bewust van dat het gebeurde en ik dacht nog.. shit!.. maar ja, verder geen ongelukken.. maar helaas wel een politiewagen op de hoek van de straat. De beste politiemand vertelde me doodleuk dat de boete 1500 RAND was (150euro!) en of ik dat meteen kon betalen! Uhm nee!! Ik uitleggen dat we niet van hier waren (dat had hij natuurlijk al lang gezien!) en dat we als dokters werkten in het ziekenhuis. Toen zei hij, dat hij de boete misschien wel kon verlagen.. of anders moesten we mee naar het politiebureau.. nou daar had ik ook geen zin in! Uiteindelijk heb ik 400 RAND betaald, dus 40 euro.. die deze beste politieman waarschijnlijk lekker in zijn zak gestoken heeft. Van de artsen in het ziekenhuis begreep ik dat iedereen dit wel eens overkomt.. en dat de normale boete waarschijnlijk 50 RAND, dus 5 euro is.. Zucht!! Het is gewoon vervelend dat een ‘aardige’ politieman dus ook corrupt is en dus niet te vertrouwen is. Welcome to South Africa!

In het ziekenhuis hebben we deze week voornamelijk weer meegekeken met de GP’s. Onze registratie is nog steeds niet rond, dus we zijn helaas nog steeds niet bevoegd om zelf echt iets te doen. Balen, maar het is niet anders. Gelukkig zijn de artsen waar we mee meelopen erg aardig en enthousiast en willen ze ons ook van alles uitleggen! Deze week hebben we naast heel veel ‘normale’ problematiek ook wat meer speciale dingen gezien. Het meest indrukwekkend vond ik een kindje van 3 maanden oud dat echt behoorlijk gedehydreerd was. Het was echt behoorlijk ziek! Zo ziek, zie je ze niet vaak in NL. Verder is het opvallend hoeveel mensen hier HIV hebben! En ze praten erover alsof ze de griep hebben! Het lijkt bijna alsof het ze niets doet.. dat snap ik toch niet zo goed. Maar aan de andere kant.. ze praten er wel over! En dat is altijd nog beter dan dat er helemaal niet over gepraat wordt. De leukste dat vorige week was dinsdag. We zijn toen met een arts-assistent die haar community service doet naar kliniekjes in de town-ships geweest. Hier hebben we wel zelf consulten gedaan en het was heerlijk om weer even aan de slag te zijn. De problematiek was met name hypertensie en diabetes.. maar ook dat is hier een groot probleem! Het lastige is dat ze hier niet alle middelen hebben om deze problematiek goed te reguleren. Niet alle medicatie is voor handen en soms is bepaalde medicatie ook gewoon even een paar maanden niet meer op voorraad. Dus als iemand het heel goed doet op een ACE-remmer, kan het makkelijk zo zijn dat over 2 maanden dit middel even 2 maanden niet meer beschikbaar is. Een stabiele regulatie van je hypertensie wordt zo dus echt lastig! Verder zijn we nog een dag op sleeptouw genomen door een internist die enthousiast vertelde over de richtlijnen van Zuid Afrika en over zijn communicatietrainingen tijdens zijn opleiding van Family Medicine. Er zijn dus heel wat artsen die ons enthousiast vertellen over hun vak en dat maakt me wel blij!

Helaas is er ook een groot verschil tussen hoe de mentaliteit is van deze enthousiaste artsen en andere artsen in het ziekenhuis. Deze in mijn ogen niet gemotiveerde artsen zijn over het algemeen arts-assistenten die 2 jaar verplicht nog stages lopen op verschillende afdelingen voordat ze zelfstandig als arts mogen werken. Het liefst komen heel veel van hen niet opdagen bij de ochtendoverdracht en zijn ze ook zo snel mogelijk weer uit het ziekenhuis verdwenen. Veel van hen hebben (illegaal) naast hun werk in het ziekenhuis ook een privékliniek waar ze veel geld mee verdienen. Ze zijn dan ook rond 12u uit het ziekenhuis verdwenen. Voor mijn gevoel zijn veel van deze artsen vooral op geld uit en hebben ze weinig compassie met de patiënt en met de gezondheidszorg. Want hoe moet de gezondheidszorg hier ooit echt goed worden als er zoveel artsen zo’n houding hebben? In het ziekenhuis zelf schort het er ook wel aan.. het gebouw staat al jaren onder renovatie en de operatiekamers zijn bijvoorbeeld nog steeds niet klaar. Ook is er soms geen elektriciteit en is water al weken een probleem. Vorige week was er bijvoorbeeld even geen water en dan kunnen er dus geen OK’s verricht worden en ook geen röntgenfoto’s gemaakt worden.. Om het feit dat er geen water was gaan er dan weer heel wat arts-assistenten staken en waren er bijvoorbeeld geen artsen aanwezig op de SEH.. Op zich hebben ze een punt om te staken omdat je niet kunt werken in een ziekenhuis waar geen water is, maar ik had het idee dat ze het vooral deden om zelf een dagje vrij te zijn.

Er zijn dus grote verschillen tussen artsen met en zonder passie voor hun vak en patiënt! Maar ik wil wel even zeggend at ik weer veel respect heb hoe ze hier omgaan met het gebrek aan middelen voor goede diagnostiek en behandeling. Je moet hier wel creatief zijn om een goede dokter te zijn!

Dit weekend zijn we naar het Kruger Park geweest! En het was geweldig!! Ik heb genoten van alle prachtige beesten! Helaas was het weer minder mooi, we hebben veel regen gehad. Maar de beesten leken er niet zoveel last van te hebben, want we hebben echt heel veel gezien! Vrijdagmiddag toen we het park binnen reden , lag er een luipaard in een boom op ons te wachten om ons te verwelkomen en tijdens de sunsetdrive hebben we meteen o.a. olifanten (met een baby!!), giraffes en hyena’s gezien! De volgende dag hebben we een leeuw van heel dichtbij gezien en ook de neushoorn en buffels en nog veel meer beesten! Met andere woorden.. binnen een dag hebben we de big 5 gezien!! Het was echt super! En we hebben meteen nog een weekendje geboekt voor over 3 weken! Jaja, als we toch hier zijn.. dan kun je er maar beter van genieten!!

Nou dat was weer een heel verhaal! Ik hoop dat ik een beetje een indruk kan geven hoe het hier is. Maar het belangrijkste is, is dat het goed met me gaat en dat ik nog steeds geniet!!

X Sanne

  • 17 September 2012 - 20:51

    Stijn:

    Woww!!!!!!! Xxx

  • 17 September 2012 - 20:54

    Christine:

    Ik krijg een groot deja vu nu ik jouw verhalen zo lees ;) Geniet van al het moois daar en wanneer je straks weer thuis bent zul je al het goede hier weer des te meer waarderen! Balen van die boete trouwens ; je hebt net de verkeerde agent getroffen dan....

  • 17 September 2012 - 20:54

    Lotte :

    Hey meis,
    Dat klinkt weer als geweldige ervaringen! De tijd vliegt, dus blijf lekker genieten. Terug in Nederland ben je zo weer in het hollandse ritme!
    x

  • 17 September 2012 - 21:07

    Janneke:

    Lieve San, de vorige keer was ik een van de laatsten, nu de eerste om op je bericht te reageren! Wat een indrukwekkend verhaal :) Ik snap dat Zuid-Afrika gemengde emoties met zich meebrengt, de tegenstellingen zijn er zo groot! Corrupte politiemannen, stroomuitval, weinig facaliteiten en tegelijkertijd fantastische natuur, wildlife en hartelijke mensen. Dat je de big 5 al zo snel compleet hebt is echt uniek! Wel bijzonder dat de mensen zo open zijn over HIV, dat heb ik wel heel anders meegemaakt. Misschien is dat ook wel het verschil tussen stad en platteland? Of misschien is er een heleboel veranderd in 6 jaar tijd? San, het mooie van weggaan is dat je beseft wat je thuis allemaal hebt, althans zo kan ik dat ervaren. Geniet nu van alle mooie en bijzondere dingen daar en onthoud dat er altijd weer een fijn thuis is om eind oktober naar terug te keren! ;) Kus!

  • 17 September 2012 - 21:08

    Wilma:

    Hoi Sanne,
    met veel plezier ben ik jou aan het volgen in Zuid-Afrika.
    Je verhalen spreken zeer tot de verbeelding en ik geniet er dan ook echt van.
    Het lijkt me echt frustrerend mee te maken hoe "collega's" op hun manier de kantjes ervan af lopen en misbruik maken van hun status.
    Maar er zal ook vast veel goed werk worden verricht door mensen met het hart wel op de juiste plaats.
    En dan na een week zieke mensen zomaar de "big five". Heerlijk ontspannen voor jullie!

    Lieve Sanne, geniet er nog van.
    Deze indrukken neemt niemand je meer af en je zult er alleen maar van groeien.

    Liefs,

  • 17 September 2012 - 21:09

    Bas En Femke (en Junior):

    Die politieagent kan lekker aan de donuts! Maar ja, zo werkt het dan maar: typsich Afrika...
    Groetjes aan de beesten: we gaan boer zoekt vrouw kijken

  • 17 September 2012 - 21:32

    Paula:

    Net eens even bijgelezen over al je avonturen. Wat een bijzondere verhalen! Ervaar ze en geniet ervan.
    X

  • 17 September 2012 - 21:44

    Arthur:

    He, Sanne
    Ik zie die grote glimlach op je gezicht zo voor me............
    Hoop dat je vooral vast kunt blijven houden wat je zelf wél hebt en wat je belangrijk vindt.
    Ik ben ervan overtuigd dat je een enorme brok passie en creativiteit hebt om ook in Nederland een goede arts te kunnen zijn. Laat het maar over je heen komen en geniet er vooral van om dat nog verder te ontdekken.
    Geniet ook vooral van de big-five, al het andere moois en zoiets simpels al water uit de kraan in Nederland.
    Proost. Ik ga de bloemetjes nog eens water geven. XXX Art.

  • 17 September 2012 - 21:56

    Marije:

    wow sanne, klinkt allemaal gaaf!
    xxx Marije 2cityhospital seh

  • 17 September 2012 - 22:34

    Garreld En Joke:

    Hoi Sanne
    Je maakt veel mee in een korte tijd, fijn dat je de goede dingen er uit pikt. Je bent en wordt een uitstekende dokter met gevoel voor de mens. Geniet er nog maar even van.

    XXX Joke

  • 17 September 2012 - 23:49

    Denise:

    Wat indrukwekkend, positief en negatief, zeg! X

  • 18 September 2012 - 12:52

    Vera:

    Ha Sanne,

    Jammer van de ''mindere'' ervaring, maar ja...Al het moois wat je daar verder mag beleven maakt gelukkig veel goed! Geniet ervan en ik hoop dat jij ook als dokter daar een mooie indruk achterlaat van een superenthousiaste, goede en lieve dokter voor patienten (ik weet wel zeker dat dat lukt!), wellicht weet je nog een enkele ongemotiveerde wakker te schudden!

    Geniet!

    Liefs, Vera

  • 18 September 2012 - 14:50

    Rosa:

    Hey lieve Sanne,
    de pieken hebben duidelijk nog wel de overhand, daar ben ik blij om. Ik en Viktor genieten van je verhalen, maar missen jou ook stiekem wel een beetje hoor. De wereld hier bestaat uit kabinetsformatie en boer zoekt vrouw bij wijze van... Groot gelijk dat je nog een weekendje Kruger hebt geboekt. Veel plezier! Liefs!

  • 27 September 2012 - 17:11

    Iris:

    Aaaah, Sanne!!! Wat een verhalen toch weer! Superindrukwekkend! Kan niet wachten om het allemaal met eigen ogen te gaan bekijken! Enjoy daar!! Enne... doe je een groetje aan mijn supervisie-maatje ;)?
    Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Actief sinds 27 Juli 2012
Verslag gelezen: 289
Totaal aantal bezoekers 8101

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2012 - 27 Oktober 2012

Zuid-Afrika

18 Augustus 2012 - 27 Oktober 2012

Welcome to South Africa!

Landen bezocht: