Hou altijd hoop op Kaap die Goeie Hoop! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Sanne Jong - WaarBenJij.nu Hou altijd hoop op Kaap die Goeie Hoop! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Sanne Jong - WaarBenJij.nu

Hou altijd hoop op Kaap die Goeie Hoop!

Blijf op de hoogte en volg Sanne

21 Oktober 2012 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Donderdag zijn we vanuit Oudtshoorn richting Hermanus gereden. We hadden geluk met het weer! Eindelijk even geen regen… maar zon en blauwe lucht! De route die we gereden hebben was echt prachtig. Route 62 loopt door de little Karoo (een berglandschap) en alles stond in bloei! Paarse bloempjes, gele bloempjes, roze bloempjes.. wauw! Wat is de wereld toch mooi als de zon schijnt! 2 maanden geleden heb ik deze weg ook gereden. Maar nu reden we de bergen in ipv uit en dat gaf een heel ander en mooi perspectief! Helemaal niet erg om dingen dubbel te doen hier! Halverwege de route hebben we even in Barrydale gestopt. Een slapend stadje met misschien één koffietentje. We verwachtten dus niet veel.. maar we belandden in een mooie tuin vol met bloemen en schattige tafeltjes en stoeltjes. Dus een onverwachts lekker kopje thee! Na onze pauze liep de weg richting het zuiden en kwamen we door een hele mooie kloof met overal watervallen! Het is echt ongelooflijk hoe gevarieerd het landschap in Zuid Afrika is! Rond 14uur waren we in Hermanus. Ons hotel bevond zich aan de rand van het stadje en we hadden vanuit onze kamer uitzicht op zee. Vanaf ons balkon zagen we al meteen de eerste walvissen springen! Volgens een local zwemmen er momenteel zo’n 150 walvissen in de baai. De rest van de middag hebben we ons dan ook vermaakt met het kijken naar springende walvissen! Prachtig! Zo groot! Wat een geslaagde en afwisselende dag!

Donderdag op vrijdagnacht werd ik wakker van het geluid van de zee en de wind! Oh oh oh, wat ging het te keer! Ik dacht dat het hotel omver geblazen werd! Ook ’s ochtends ging de zee nog flink te keer! De zee was zo onrustig dat alle whale-watching-tours waren afgeblazen. Dus geen boottochtje voor ons vandaag. Als alternatief hebben we een mooie wandeling gemaakt langs de kustlijn van Hermanus. De zon scheen, de zee was wild én in de verte zagen we meerdere walvissen hun kunstjes vertonen! Ze waren echt super actief en de ene mooie sprong volgde op de andere! Rond 13uur betrok de lucht echter en ging het heel hard regenen. Na de lunch ging het nog harder regenen.. en daarna bleek het nog harder te kunnen regenen.. Heel Hermanus liep onder water.. Ik moet zeggen, een beetje pech hebben we wel de afgelopen dagen.. Maar wat doen meisjes als het regent om zichzelf op te vrolijken? Dan gaan ze shoppen! We hebben de rest van de middag dus alle mensen van de kraampjes blij gemaakt door onze aankopen van nog meer souvenirs! (het is Sinterklaas als ik thuis kom hihi). ’s Avonds hebben we in het guesthouse lekker bij een vuurtje gezeten om weer bij te komen van deze onstuimige dag.

Ook op zaterdagochtend gingen de Whale-watching-tours niet door omdat de zee te ruw was. Maar de zon scheen wel!! We hebben dan ook in Hermanus nog even een uurtje naar een moeder walvis met kalf gekeken. Heel bijzonder want het kalf was bijna helemaal wit. Rond 10uur hebben we onze weg vervolgd langs de Whale-coast. Een prachtige kustweg langs verschillende baaien. Net na de middag kwamen we aan in Simon’s Town. De eindbestemming voor deze dag. Na een lekker lunch zijn we op bezoek geweest bij de pinguins op Boulders Beach. Dit leverde natuurlijk weer een paar mooie plaatjes op! ’s Avonds hebben lekker makkelijk maar wel lekker fish&chips op en de rest van de avond hebben we lekker gechild op onze kamer in de backpackers. Beetje jammer alleen dat onze buren het niet erg vonden om hun ‘kunstjes’ met ons te delen. ..

Het is opvallend dat er op de kaap veel minder donkere mensen voorkomen dan in Mpumalanga. Je ziet hier veel meer blanken en coloureds (blank gemixt met zwart). De ‘blacks’ zoals ze ze hier noemen wonen toch meer in de andere provincies. We missen ze gewoon een beetje op straat! Ook wordt er veel meer Afrikaans gesproken. Dus we kunnen vaak gewoon in het Nederlands ons eten bestellen.. maar we moeten ook beter opletten wat we over iemand zeggen tegen elkaar ;)

Zondag (vandaag) werd ik weer eens wakker van de regen… Het was pas zes uur, dus ik hoopte nog dat het na een paar uurtjes wel droog zou zijn. Toen we om 9u aan het ontbijt zaten, regende het alleen nog steeds heel hard. We zagen ons plannetje om naar Kaap de goede hoop te gaan dan ook al bijna in het water vallen! Maar omdat het weer aan de kust altijd snel kan veranderen hebben we het er toch maar op gewaagd om naar de kaap te rijden. Bij Kaap de Goede Hoop was het gestopt met regenen!! Heel fijn! En het was nog zo rustig dat we een mooie foto hebben zonder andere toeristen erop! En dat is hier normaal gesproken een hele uitdaging! Na dit mooie plaatje zijn we naar cape point gereden. En ja hoor.. hier begon de zon zowaar te schijnen!! We hebben vervolgens twee mooie wandelingen gemaakt. Eentje naar het puntje van cape point en de andere naar Kaap de Goede Hoop. Het waaide hard, maar de zon scheen en het was heerlijk! Het uitzicht was prachtig! En als je beseft wat voor lading geschiedenis aan dit punt hangt.. dat maakt de dag nog specialer. Ik heb er echt van genoten! Vooral ook omdat we vanmorgen nooit verwacht hadden dat we zo’n mooie dag zouden krijgen!

Aan het eind van de middag zijn we vertrokken uit het park en zijn we via Chapmens peak (een smal, maar heel mooi, bergweggetje) richting Kaapstad gereden. We hebben een relaxed hotel op een mooie plek en het is fijn om nu ergens 3 nachtjes te blijven. Even alle kleren uit de tas en morgen niet alles in hoeven pakken. De weersvoorspelling ziet er ook goed uit, dus dat maakt de hoop voor de komende dagen goed!

Het contrast met de Mpumalanga (de provincie waar we in het ziekenhuis waren) is wel erg groot. Nog geen 2 weken geleden was de armoede goed te zien, zat het rijen dik op de poli in het ziekenhuis en reden we iedere dag door de townships. Nu zitten we in Kaapstad waar het hartstikke Westers is. Veel restaurantjes, veel toeristen.. Het is goed te merken is dat Zuid Afrika nog worstelt tussen de ‘eerste’ en de ‘derde’ wereld.

Voor ons resten er nu nog 5 dagen.. En daar gaan we van genieten!! Hierna volgt nog 1 berichtje van mij. Ik hou jullie natuurlijk tot het einde op de hoogte!!

X Sanne

PS foto’s volgen later…

• 22 Oktober 2012 - 00:03

Esther:

San! Behalve de regen (doet het hier ook ;))klinkt het weer top! Heb zin in de live- verhalen... Nog een weekje!!! X!

• 22 Oktober 2012 - 00:23

Mamsie:

Hey Sanne
    Tof dat de zon toch nog ging schijnen.
    Maar ondanks de donkere lucht is het toch een prachtig plaatje daar aan de kust.
    En die springende walvissen moet ook fantastisch zijn om die te zien.
    Geniet maar van de luxe die je nu hebt. En wij zien sinterklaas weer graag thuis komen ha ha ha :-)
    Dikke kus

• 22 Oktober 2012 - 00:41

Arthur:

Nou Sanne,............ben erg benieuwd naar de foto's van al die walvissen en.........pinguins. En het is nog steeds zo: Na regen komt zonneschijn!
    xxx

• 22 Oktober 2012 - 21:52

Karlijn:

Ha San,
    Ik lees jouw verhalen net zo makkelijk door als mijn Nicci French boek van het afgelopen weekend. Mocht het werken als huisarts toch tegengevallen zijn, dan is dit misschien nog een mooie carriere voor je? ;)
    Leuk dat je over weekje weer terug bent!! Geniet er nog even van, dikke kus

• 22 Oktober 2012 - 22:06

Rosa:

Hey Sanne,
    Wat heerlijk om je verhalen te lezen! Ach, die regen is nog niet zo erg, ben je ook zo gewend aan de sneeuw die binnenkort misschien wel in Nederland gaat vallen ;) tot snel, fijn!!
    Liefs

• 22 Oktober 2012 - 23:26

Yvonne:

Ha Sanne,
    Wij hebben er jaren geleden voor gekozen om niet ook nog naar de Kaapprovincie te gaan tijdens onze ZA reis. "Dat doen we nog wel eens", was het plan, maar hoe gaan die dingen... Maar jouw verhalen zijn zo prachtig dat we dat plan toch serieuzer moeten gaan nemen! Geniet nog even van je laatste week! En tot daarna een keer. (ik weet niet of je al aan werken in NL kunt denken..NHG congres?). Liefs, Yvonne

• 23 Oktober 2012 - 09:50

Vera:

Ha Sanne!

Wat een prachtige foto's en heerlijk verhaal! De energie en het genot spat eraf (ook al regende het)! Geniet van de laatste daagjes vakantie en tot de volgende keer ''live''!

Liefs, Vera