Kruger deel 2! - Reisverslag uit Nelspruit, Zuid-Afrika van Sanne Jong - WaarBenJij.nu Kruger deel 2! - Reisverslag uit Nelspruit, Zuid-Afrika van Sanne Jong - WaarBenJij.nu

Kruger deel 2!

Blijf op de hoogte en volg Sanne

07 Oktober 2012 | Zuid-Afrika, Nelspruit

Afgelopen week was erg afwisselend!! We hebben een ander ziekenhuis en 2 kliniekjes bezocht én in het weekend hebben we weer genoten van alle mooie beesten in het Krugerpark!

Maandag en dinsdag hebben we meegelopen in Rob Ferreira Hospital. Dit is het ziekenhuis is Nelspruit. Het ziekenhuis is groter en heeft meer faciliteiten en meer specialisten dan het Themba Hospital waar wij normaal verblijven. Onze indruk was ook dat het er in het ziekenhuis wat georganiseerder aan toe gaat. De artsen op de family medicine afdeling namen voor mijn gevoel ook wat meer moeite om de patiënten wat dingen uit te leggen. Verder hebben we ook interessante casussen gezien, waaronder een jongeman met Malaria. En aangezien het malariaseizoen nog niet heel hard begonnen is, was het voor ons wel interessant om dat te zien!! Het was in ieder geval leuk om ook in een ander ziekenhuis even een kijkje genomen te hebben!

Woensdag zijn we een dagje mee geweest met de African School of Missions. De ‘zusters’ van deze organisatie trekken er iedere woensdag op uit om in Kiepersol (in the middle of nowhere) een kliniek te runnen. En wij mochten mee! Een jeep vol met zusters en een aanhangwagen en dan een schuur op een fabrieksterrein.. Alle handen uit de mouwen en in een mum van tijd veranderde de schuur in een echte kliniek! De dag begint met zang en een stuk uit de bijbel en daar geniet iedereen van. Zo mooi om te zien hoe bevlogen en gepassioneerd deze mensen (vrijwillig) hun werk doen! Sinds 2002 komen ze in deze gemeenschap en ze houden iedereen in de gaten. De groei van de kinderen van de fabrieksmedewerkers wordt gevolgd en alle zwangeren en chronisch zieken. Ook behandelen ze ongecompliceerde ziekten van de fabrieksmedewerkers en zo nodig verwijzen ze iemand naar het ziekenhuis. Samen met de zusters hebben we spreekuur gedaan en het was leuk om toch een beetje bezig te zijn!

Donderdag zijn we naar de ACTS-clinic geweest. Dit is een private HIV-kliniek. En het is echt een wereld van verschil met de klinieken van de overheid! Er hangt een vriendschappelijke sfeer. Iedereen lijkt elkaar te willen helpen en het personeel is bevlogen en gemotiveerd om de grote groep HIV-patiënten te helpen overleven. De patiënten betalen 50 Rand (5 euro) per bezoek (voor een overheidskliniek is dit 20 rand) en krijgen hiervoor alle medicatie en onderzoeken die er nodig zijn. De kliniek wordt gesubsidieerd door veel buitenlandse fondsen zodat ze alle medicatie etc aan kunnen schaffen. Helaas houden deze fondsen er binnenkort mee op omdat Zuid Afrika niet meer als ontwikkelingsland wordt gezien. De kliniek probeert nu dus toch steun te krijgen van de overheid om hun kliniek voort te zetten. Ik hoop echt dat dit gaat lukken en dat deze kliniek kan blijven bestaan, zodat deze mensen hun werk kunnen blijven doen. Na alle ongemotiveerde artsen en ellende die we hebben gezien was het erg motiverend en inspirerend om deze mensen aan het werk te zien!!

Vrijdag was weer een ‘normale’ dag in Themba Hospital samen met dokter Lopez. We waren er 4 dagen niet geweest en we werden zelfs gemist! Haha. We hebben vrijdag niet veel zelf gedaan, maar wel een aantal interessante patiënten gezien. Een man met een behoorlijke orbitale cellulitis en een jongeman van 33 jaar met een meningitis als eerste presentatie van zijn AIDS. Hij was samen met zijn moeder op het spreekuur en hij was zo ontzettend ziek. Het is echt ongelooflijk hoe deze ziekte een hele generatie uit de samenleving weg veegt! Er zijn nog zoveel opa’s en oma’s over die voor de kleinkinderen moeten zorgen.. Veel van de volwassen zijn overleden of te zwak. Je kunt je dus voorstellen dat het werk van de HIV klinieken hier er nog lang niet op zit!

Dit weekend hebben we genoten van een tweede weekend in het Krugerpark. 3 weken geleden hebben we heel veel dieren gezien, maar was het wel slecht weer. Dus dit weekend gingen we op herkansing! Het weer is hier deze week zonnig en warm en dit weekend was het zelfs heet!! Minimaal 35 graden. De omgeving was prachtig met de zon en blauwe lucht, maar de dieren waren duidelijk minder actief dan 3 weken geleden. We hebben in totaal dus misschien minder dieren gezien, maar nog steeds 4 vd big five (buffel, neushoorns, leeuwen en olifanten). Bij binnenkomst zagen we al vrij snel een groepje van minimaal 8 neushoorns langs de weg! Heel bijzonder! En vandaag hebben we uitgebreid mogen bewonderen hoe drie olifanten een bad namen en hebben we ook nog heel wat olifanten onderweg gezien. Ik dus helemaal blij! En er zitten vast weer hele mooie foto’s tussen! Verder hebben we een mooie zonsondergang gezien en sliepen we in een relaxed huisje in het kamp Lower Sabie. Dit ligt aan de rivier en ’s avonds hebben we nog hyena’s langs het hek zien lopen. Verder hebben we zelf een braai gehouden! Dus pa je kunt trots op me zijn! Ik had een prachtig kampvuurtje gemaakt en op het houtskool uiteindelijk heerlijk ons vlees gebakken! Het was dus echt genieten!!!

Komende week is alweer de laatste week in Whiteriver en Themba Hospital. Ongelooflijk hoe snel de tijd hier gaat! Nog 4 dagen in het ziekenhuis en dan zit het er hier op. We hebben zoveel ervaringen opgedaan. Zoveel dingen gezien om over na te denken. We hebben kunnen zien hoe lastig het is dokter te zijn in een land wat ontwikkeld is, maar wat ook nog voor een groot deel in ontwikkeling is. We hebben heel veel inspirerende personen ontmoet, maar vooral ook gezien dat er hier genoeg dokters zijn die niet gemotiveerd zijn. Ik vind het fijn om te bedenken dat de meeste dokters in Nederland meer bevlogen en patiëntgericht zijn.. Ik denk dat we allemaal blij mogen zijn met hoe het er in Nederland aan toe gaat. Ik heb in ieder geval genoten en veel geleerd!
Vrijdag vertrekken we naar Drakensbergen en dan begint onze twee-weekse vakantie!! Ik hoop op mooi weer en mooie dingen.. Maar als het lukt, hou ik jullie nog twee weken lang even op de hoogte!! Maar voor nu.. iedereen bedankt voor alle lieve berichtjes! Ik mis jullie allemaal wel, maar de tijd gaat snel.. over 3 weken ben ik alweer thuis!!

X Sanne

• 07 Oktober 2012 - 21:18

Stijn:

Succes deze laatste week!! en alvast veeeeeel plezier tijdens je laatste twee weekjes. Tot snel!!! xxx

• 07 Oktober 2012 - 22:13

Anja:

Hey Sanne
    Je beleefd maar wat veel in 1 week. Alle indrukken die je krijgt en ziet geven je alleen maar meerwaarde aan je eigen vak. Die laatste week vliegt ook vast voorbij. En ik zie de thuisdatum ook al weer dichter bijkomen.
    Gezellig. Geniet vooral van je laatste dagen en dan weer 2 weken vakantie !!!
    Dikke kus xx

• 07 Oktober 2012 - 22:26

Marjolein:

Dacht dat ik veel meemaakte in een week maar dit haal ik niet qua belevenissen! De foto's zijn prachtig!!! Succes nog de laatste week en daarna lekker genieten op vakantie
    X Marjolein

• 07 Oktober 2012 - 22:33

Garreld En Joke:

He Sanne, toi toi toi deze dagen en dan genieten van je vakantie.
    En straks een mooie foto van je olifanten uitvergroten!
    XXX Garreld en Joke

• 08 Oktober 2012 - 00:43

Arthur:

He Sanne, goed te lezen dat je zo geniet, blijf dat vooral doen! De tijd gaat hier ook snel en zien we je snel weer terug ..... Ben benieuwd naar alle foto's en alle verhalen die er bij horen. Lekker temperatuurtje daar, hier wordt rustigaan kouder, het is tot nu toe een rusige herfst. Regen op de werkdagen en zon in het weekend. Je zult straks wel moeten wennen.....
    Xxxx Pa

• 08 Oktober 2012 - 00:43

Arthur:

Xxxx Pa

• 08 Oktober 2012 - 10:00

Karlijn:

Ha San, klinkt goed joh. Lijkt wel één grote vakantie.
    Heerlijk! Fijne tijd nog, xxxxx

• 08 Oktober 2012 - 12:14

Vera:

Ha Sanne!

Ik ben weer een verhaal rijker en jij vele ervaringen rijker! Super zeg! Blijf genieten, werk ze nog deze week en alvast veel plezier tijdens je laatste weekjes vakantie!

Tot snel!

Liefs, Vera

• 08 Oktober 2012 - 15:33

Oma De Jong:

hoi Sanne wat kan je gezellig schrijven ik geniet ervan doe jij dat ook maar die laatste weken en dan zie ik vast in mijn nieuwe paleisje dikke kus en veel liefs van OMA

• 08 Oktober 2012 - 23:36

Meine:

Hey zussie!!

Wat een ontzettend mooie foto's! En ik ben ook zo benieuwd naar de rest. Ik geniet volop met je mee en ik kan niet wachten tot we weer lekker kunnen bijkletsen ;-)
    Tim is nu net weg... dus ik kan niet wachten tot je thuis bent om me gezelschap te houden in de weekenden haha. Geniet nog van je laatste week en je vakantie natuurlijk! Je zal wel met een lekker bruin kleurtje thuiskomen ;-)

Dikke kus!
    xxxxx

• 09 Oktober 2012 - 22:16

Viktor En Rosa:

Hey lieve Sanne!
    Wat gaat het snel! Heel veel plezier de laatste weken en tot in NL!
    Liefs

• 17 Oktober 2012 - 18:20

Marielle:

Hey Sanne,

Wat een mooie verhalen!
    En in het echt is het vast nog mooier allemaal.
    Lekker genieten daar!
    xx Marielle