Hello and Goodbye! - Reisverslag uit Oudtshoorn, Zuid-Afrika van Sanne Jong - WaarBenJij.nu Hello and Goodbye! - Reisverslag uit Oudtshoorn, Zuid-Afrika van Sanne Jong - WaarBenJij.nu

Hello and Goodbye!

Blijf op de hoogte en volg Sanne

17 Oktober 2012 | Zuid-Afrika, Oudtshoorn

Deze week hebben we afscheid genomen van het ziekenhuis, het guesthouse en Jackie en Vanessa. Maar vrijdag is onze vakantie begonnen! En het is weer heerlijk!

De laatste dagen in Themba hebben we een ‘normaal’ weekje gehad. We hebben meegelopen met dokter Lopez en dokter Lukac. We hebben nog meegekeken bij de HIV-counseling én we hebben wat patiënten zelf geholpen (eigenlijk alleen medicatie voorschrijven.. maar toch!).

Woensdagavond hebben we afscheid genomen van Jackie en Vanessa. We zijn gezellig uit eten geweest bij het restaurant Orange in Nelspruit. Dit restaurant ligt op een berg en tijdens het eten hadden we een mooi uitzicht over alle lichtjes van Nelspruit. Na het eten zijn we nog wat gaan drinken in de pub, maar daar was het niet zo druk. Wel werd er een ‘springbok’ voor onze neus gezet. Een typisch Zuid Afrikaans ‘shotje’. Het is een combinatie van een pepermunt-likeur met daar bovenop amarula (soort baileys). Ik was er niet zo’n grote fan van… Maar ja smaken verschillen! ’s Nachts zijn we bij Jackie blijven slapen, zodat we niet in het donker naar huis hoefden te rijden. Het was een gezellige avond en een mooi afscheid! Mooie vrienden gemaakt in Zuid Afrika!

Donderdag was onze laatste dag in het ziekenhuis en we hadden voor bij de morning meeting voor alle artsen koekjes meegenomen. Na een kort bedankje kon iedereen met een gevulde maag aan het werk. Hopelijk hebben ze dat dit keer ook echt gedaan! Om half 11 hebben we samen met alle artsen van de OPD nog onze ‘theepauze’ gehouden met muffins. Het was een gezellig om zo afscheid te nemen. En na nog een paar patiënten samen met dokter Lopez zat ons avontuur in Themba Hospital er op! Het was een mooie tijd en een warm afscheid!

Donderdagavond hebben we nog afscheid genomen van Tinie en Daleen, de eigenaars van het guesthouse. We hadden gevraagd om samen een drankje te doen, om zo afscheid te nemen. Zij vroegen zich echter af wat ‘een drankje doen’ in Nederland inhoudt. In Zuid Afrika betekent het drankjes met heel veel eten… Wij kwamen dus na het avondeten met een cake aanzetten om samen thee te drinken en zij zaten met biltong (gedroogd vlees) en een brood op ons te wachten. Zo leer je elkaars gebruiken toch kennen! Al met al was het wederom een gezellige avond en hebben we ook hier een warm afscheid gehad!

Vrijdag begon onze vakantie! Na een rustig ontbijtje, een kopje thee en genoten te hebben van de heerlijke geluiden (vogels, apen) rondom het guesthouse zijn we vertrokken richting Drakensbergen. Het regende ontzettend hard in Whiteriver en omgeving, dus het was maar goed dat we daar vertrokken! Het was een lange dag rijden, maar tegen 16 uur waren we eindelijk bij de backpackers waar we de komende drie nachten zouden gaan slapen. In de bar van de backpackers zat Ronald (de vriend van Renate) ons op te wachten… Ik wist al sinds dik drie weken dat hij een ticket had geboekt om samen met ons het weekend door te brengen en Renate zo te verrassen.. maar Renate wist nog van niets… Het weerzien tussen die twee was een episode van ‘all you need is love’ waardig! (alleen de camera’s ontbraken). Leuk om Renate even helemaal stralend en gelukkig te zien!

Het weekend in Drakensbergen was echt prachtig! We hadden ontzettend geluk met het weer! Tussen dagen van regen en storm waren er voor ons even twee dagen met zon en wat bewolking! Op zaterdag heb ik met een groep een prachtige wandeling gemaakt. Aan de ene kant van de berg hadden we een heel mooi en wijds uitzicht over veel bergtoppen en aan de andere kant van de berg was helaas een muur van bewolking te zien. Maar het was echt heel mooi en het was heerlijk om weer even actief bezig te zijn! Helaas draaide mijn maag om tijdens de hobbelige weg terug naar de backpackers en ben ik daarna 2 dagen goed misselijk geweest.. Maar met een cocktail met o.a. domperidon ben ik de dagen doorgekomen en heb ik de volgende gelukkig wel Lesotho mee kunnen bezoeken! Lesotho is een landje binnenin Zuid Afrika en als je er binnenkomt, gaat de tijd ongeveer 100 jaar terug. De mensen leven van het land en er heerst een ruilmaatschappij. Geld is er wel, maar wat moet je voor het geld kopen? Ook hier hebben we een mooie wandeling gemaakt en een dorpje bezocht. Een mooie ervaring in misschien wel echt Afrika!

Maandag zijn we vanuit Drakensbergen vertrokken richting Johannesburg. We hadden het goede idee opgepakt om voordat we naar het vliegveld gingen nog even het Apartheidsmuseum te bezoeken. Vol goede moed stonden we voor de deur.. alleen was het museum op maandag gesloten.. Geen van ons drieën had bedacht dit even te controleren.. Jammer maar helaas dus! Maar toch de buitenkant van het museum kunnen zien! Haha! Als alternatief hebben we de huurauto maar een goede wasbeurt gegeven en waren we op tijd op het vliegveld. Om 20u vlogen we naar Port Elizabeth en 2u later stonden we met onze tassen én huurauto voor ons hotel.

Dinsdag zijn we begonnen aan onze trip langs de Garden route. Helaas hadden we die dag niet zo’n geluk met het weer.. Regen en bewolkt.. net als in Nederland.. Maar ondanks dit slechte weer was te zien dat het een prachtige route is met mooie beplanting langs de kant van de weg! Gelukkig waren er ook momenten van opklaringen en hebben we nog even heerlijk langs het strand gelopen, een mooie wandeling gemaakt in het Tsitsikamma National Park en een vogelpark bezocht. ’s Avonds hebben we heerlijk oesters en vis gegeten in Knysna en konden we ondanks de regen met een voldaan gevoel de dag afsluiten!

Woensdag (vandaag)was helaas weer een regenachtige dag. Ik denk dat Zuid Afrika ons vast voorbereidt op Nederland… Maar ondanks de regen hebben we er toch weer een mooie dag van gemaakt! Vanmorgen hebben we een elephant-back-ride gedaan!! Totsi en Sam zijn een aantal jaar geleden uit Zimbabwe gered omdat ze daar doodgeschoten zouden worden ivm de overpopulatie. Samen met hun kindje Shima (7 jr) hebben we een mooie wandeling gemaakt. In de regen.. maar toch! Na ons olifantenavontuur zijn we richting Oudtshoorn gaan rijden. Weer regen.. Máár een prachtige bergweg! In Oudtshoor lekker geluncht (tja weer eten.. wat doe je anders in de regen!) en daarna nog door een mooie kloof gereden en naar een waterval gelopen. Nu zijn we even aan het relaxen in onze hotelkamer en heb ik dus alle tijd om jullie weer even een update te geven!

Morgen gaan we verder naar Hermanus (walvissen!) en daarna Simon’s Town, Kaapstad en Stellenbosch. Nog 1.5 week… En nog heel veel mooie dingen voor de boeg!

X Sanne

• 17 Oktober 2012 - 20:56

Stijn:

Geweldig!!!!!!! Tot volgende week! xx

• 17 Oktober 2012 - 21:32

Garreld En Joke:

Hoi Sanne
    Leuk dat je bijna weer thuis bent. Je hebt een paar geweldige weken achter de rug met leuke ervaringen. Daar kun je lang van nagenieten.
    Geniet nog maar van je laatste vakantieweek.
    gr. Garreld en Joke

• 17 Oktober 2012 - 22:12

Mamsie:

Hey Sanne
    Ik heb het verhaal weer uitgeprint voor opa zodat hij het allemaal weer goed kan lezen.
    De tijd gaat snel. Die laatste 2 weken vliegen voorbij. Zo lijkt het voor mij in ieder geval.
    Geniet nog maar van alle mooie dingen die je gaat zien.
    Dikke kus

• 18 Oktober 2012 - 09:27

Vera:

Ha Sanne!

Wat een indrukken allemaal zeg! Heerlijk ontspannen!Geniet er nog lekker van, ik zal duimen voor wat regenvrije dagen!

Tot snel!

Liefs, Vera

• 18 Oktober 2012 - 15:23

Tim Jansen:

Hey Sanne,

Wat gaat het allemaal snel he!
    Binnenkort al weer terug naar Nederland. Voor mij gaat het nog even door,
    maar geniet in ieder geval van de laatste dagen!!

Groetjessss