Welcome to South Africa! - Reisverslagen van Sanne de Jong - WaarBenJij.nu Welcome to South Africa! - Reisverslagen van Sanne de Jong - WaarBenJij.nu

Welcome to South Africa!

De eerste dagen van mijn Zuid Afrika zitten erop! De kop is eraf! De vliegreis verliep soepel en na een reis van 20 uur zette ik voet op Afrikaanse bodem. Het vliegveld van Kaapstad is te vergelijken met een grote versie van Eindhoven Airport, dus heel veel te beleven was er niet. Toen Maartje en Christine aankwamen hebben we samen onze Chevrolet opgehaald voor de komende twee weken. Het links rijden voelt in eerste instantie als een groot avontuur, maar na een paar dagen ben ik al aardig gewend en rijden we rond alsof we de weg weten in Cape Town.

De afgelopen dagen hebben we ons goed vermaakt en prachtige dingen gezien, geproefd en beleefd.

De eerste dag hebben we met z’n vieren als echte toeristen met de ‘Hop on Hop off bus’ Cape Town verkent en hadden we zo in korte tijd alle hoogtepunten van de stad gezien. Bij de stop van de Tafelberg was de lucht zo opgeklaard en helder dat we meteen besloten deze te beklimmen… Nou ja, beklimmen.. met de kabelbaan omhoog.. want het was te laat om de tocht omhoog te voet te beginnen.. (misschien krijg ik een herkansing eind oktober). Het uitzicht vanaf de Tafelberg is echt prachtig! De kustlijn, de stad, de bergen op de achtergrond.. gewoon prachtig dus. ’s Avonds hebben we lekker gegeten bij Mama Africa en heerlijk gedanst op de Afrikaanse live muziek! Dus al swingend eindigde zo onze eerste dag…

De tweede dag zijn we richting de Kaap gereden en gestopt bij een aantal ‘oude’ vissersplaatsjes waar we wat hebben rondgelopen en lekker koffie met taartjes genuttigd hebben. Het is tenslotte vakantie en de innerlijke mens moet ook af en toe verwend worden ;). Op Boulders Beach zijn we uiteraard de pinguïns gaan bekijken en dat heeft weer heel wat mooie plaatjes opgeleverd! De kustlijn is trouwens ook prachtig en met een zonnetje en een blauwe lucht was het vakantiegevoel helemaal compleet! Dit werd nog beter toen we Cape of Good Hope Park in reden en we allemaal stil waren van het prachtige uitzicht. De lage begroeiing, met allerlei tinten groen, geel en bruin, de Baboons (apen) die zomaar voor je auto springen en de struisvogels.. jaja.. het Afrika gevoel kwam naar boven… Op de Kaap de Goede Hoop de beroemde foto bij het bord gemaakt en wederom genoten van de prachtige uitzichten!

De derde dag, gisteren, was het weer wat minder zonnig.. met andere woorden.. dikke wolken, regen en koud.. Dus de botanische tuinen leken ons een mooie bestemming. Ook onder de bewolkte hemel was te zien dat de beplanting hier prachtig was. Maar eigenlijk was de high tea in het Theehuis misschien nog het mooiste van allemaal… oh nee… lekkerste. Toen de zon rond de middag ging schijnen, hebben we een tocht gemaakt door de wijnvelden ten zuiden van Kaapstad om uiteindelijk de mooiste kustroute te rijden die ik ooit gezien heb. Chapmans Peak drive! Smalle weg, scherpe bochten, sinds de aanleg van de weg heel wat autowrakken.. maar prachtig en we hebben het overleefd! ’s Avond hebben we genoten van een mooie zonsondergang.

Vandaag bedachten we de wijk in opkomst, Woodstock, eens te gaan bekijken. 10 jaar geleden één van de gevaarlijkste buurten van Kaapstad, maar nu een wijk met artistieke tentjes en leuke winkeltjes… Tenminste dat stond in de lonely planet.. Toen we aankwamen in de wijk zagen we vervallen panden met daartussen hypermoderne winkeltjes.. een wijk in opkomst dus. Toen ik de auto parkeerde dachten we (ik) dat we de zanger van het bandje van maandagavond zagen, dus hebben we deze man enthousiast begroet. Ik vroeg.. bent u de zanger die 2 dagen geleden in Mama Africa was en hij zei ja ik was in Mama Africa. Wij lachen en vragen of hij misschien een leuk tentje wist om koffie te drinken. Die wist hij wel, maar hij wilde ons ook wel wat van de wijk laten zien… Wij dachten.. leuk!! Dus hebben we in de gevaarlijkste straat van Kaapstad (van 10 jr geleden) gestaan, waar het er eigenlijk nog steeds uit zag alsof je daar niet wilde zijn. Ondertussen bedachten wij, dat deze aardige man helemaal niet de zanger van 2 dagen geleden was.. dus een beetje zenuwachtig werden we wel. De beste man had echter wel hele mooie verhalen over hoe hij het vond om in Kaapstad en Zuid Afrika te wonen en hoe hij de tijd na de apartheid ervaren had. Toen wij nog een keer vertelde dat we dachten dat hij iemand anders was, moest hij heel hard lachen en vertelde hij dat hij ook niet snapte waarom we zo enthousiast naar hem zwaaiden.. Maar volgens hem bepaalt God dat de paden van mensen elkaar kruisen en als dit gebeurt, moet je daar het beste van maken.. Na een kop koffie waren we allemaal een ervaring rijker en hadden we ons lesje geleerd… We zijn vandaag met een wild vreemde Afrikaan op stap geweest, hebben mooie verhalen gehoord, hadden dit niet willen missen!.. maar de volgende keer zijn we wat voorzichtiger :) De auto stond er overigens nog ..
De rest van de dag zijn we druk geweest met het beklimmen van Lions Head en hebben op de top weer genoten van een prachtig uitzicht!

Morgen trekken we verder! Nieuwe plaatsjes, nieuwe avonturen! Tot nu toe geniet ik volop!