ff relaxen! - Reisverslag uit Nelspruit, Zuid-Afrika van Sanne Jong - WaarBenJij.nu ff relaxen! - Reisverslag uit Nelspruit, Zuid-Afrika van Sanne Jong - WaarBenJij.nu

ff relaxen!

Blijf op de hoogte en volg Sanne

30 September 2012 | Zuid-Afrika, Nelspruit

Na deze ‘korte’ week weer een verhaaltje vanuit Zuid Afrika. Wederom nieuwe ervaringen in verschillende klinieken, maar ook een heerlijk relaxed weekend achter de rug!

Sinds deze week hebben we onze registratie binnen. Helaas betekent dit niet dat we meteen onze handen uit de mouwen steken, want dokter Lukac had nog heel wat andere plannen in gedachte.

Woensdag zijn we naar de Bambanani clinic geweest. Dit is een HIV / TBC kliniek die naast het ziekenhuis is gebouwd. We hebben eerst met dokter. Ntambi (HIV-specialist) meegelopen en hij heeft ons veel uitgelegd over HIV en de verschillende medicatie. Het is triest om te zien dat mensen zich vaak pas laat melden bij de kliniek voor behandeling. Vaak gaan ze eerst naar een traditional healer en als dit (natuurlijk!!) niet helpt, komen ze naar de kliniek. Hierdoor is hun immuniteit vaak al zo laag, dat ze veel infecties hebben en bijna niet meer te helpen zijn. Ook triest is dat veel mensen niet therapietrouw zijn en dat hierdoor de medicatie niet zijn werk kan doen. Een patiënt in NL met HIV kan vaak nog tientallen jaren leven.. een patiënt in Zuid Afrika leeft gemiddeld misschien nog 5 jaar.. Mensen komen te laat en ze houden zich niet aan de therapie. Ondanks dat het lijkt alsof ze over HIV praten alsof het de griep is, is het ook goed te merken dat er nog veel schaamte is, waardoor de therapie vaak ook pas laat ingezet kan worden. Gelukkig zijn er ook patiënten waar je bewondering voor kunt hebben! Zo zagen we een meisje van 24 jaar die herstelt is van veel infecties en een half jaar geleden niet dacht dat ze nu nog zou leven. Ze is nu bevlogen om iedereen voor te lichten over HIV en wil het liefst een eigen radiozender starten. Wie weet is er ergens dus toch nog hoop voor deze groep mensen…

’s Middags hebben we meegelopen in de TBC-kliniek. Dokter Ravi, specialist in TBC, heeft ons veel röntgenfoto’s laten zien en we hebben veel mensen gezien die hun therapie afgerond hebben. TBC komt hier echt heel veel voor en ook in alle leeftijdscategorieën. Hopelijk hebben onze mondkapjes voorkomen dat wij niet met een latente TBC-infectie thuiskomen..

Donderdag hebben we in het ziekenhuis meegedraaid in de diabeteskliniek. Dokter Lukac heeft deze kliniek hier opgezet en behandelt de complexere patiënten waarbij (zelfs de internist) geen goede instelling van de insuline krijgt. Het instellen van de diabetespatiënt is hier een echte uitdaging en er zijn veel hobbels in de weg. Patiënten zijn vaak zo arm dat ze zich geen gezond dieet kunnen veroorloven en regelmatig is de medicatie in de apotheek niet meer op voorraad waardoor een goed ingestelde diabeet zo weer ontregeld is. Toch doen ze hier hun uiterste best met alle middelen die ze hebben. En de diabeteszuster probeert haar patiënten als een ‘big mama’ goed op te voeden.. ik vind haar in ieder geval fantastisch!!

Vrijdag was weer een ouderwets dage meelopen met dr. Lopez. Ondanks dat we niet veel hele bijzondere dingen zagen, was het toch een dag waarop alle indrukken goed binnendrongen. ’s Ochtends bij de overdracht werden de statistieken van de interne afdeling gepresenteerd en het blijkt dat in de maand juli op afdeling 1 65% van de patiënten overleden is! HIV is een grote oorzaak, maar er zijn ook vraagtekens bij de zorg die op deze afdeling geleverd wordt. Vaak zijn artsen niet aanwezig of niet bereikbaar en worden onderzoeken die aangevraagd zijn niet meer nagekeken.. Het is toch wel iets om verdrietig van te worden.

Dit weekend hebben we dan ook maar een relax weekendje ingelast! Geen verre tripjes, geen spannende activiteiten.. gewoon heerlijk relaxen! In Nederland wordt het herfst, maar hier begint het echt zomer te worden. We hebben dit weekend genoten van de zon, het zwembad en van heel veel lekker eten! (ik heb nu wel een balansweek nodig!) Zaterdag zijn we naar Kaapsehoop geweest waar we een korte wandeling naar een bergtop hebben gemaakt en een prachtig uitzicht hadden over een dal. ‘S middags zijn we beroemde bobotie gaan eten in Sabie en ‘s avonds waren we uitgenodigd voor een braai met de eigenaars van het guesthouse. Zondag hebben we wat uitgeslapen en hebben we gegeten bij Olivers. Dit is een restaurant van een masterchef en voor 25euro pp hebben wij genoten van excellent eten! Jullie horen het dus.. relaxen, eten en genieten!!

Komende week staan er wat andere activiteiten op het programma. Morgen en dinsdag gaan we een kijkje nemen in een ander ziekenhuis en woensdag gaan we naar African School of Missioners waarmee we naar mensen thuis gaan om voorlichting te geven over HIV. Er is dus weer veel te doen.. en de tijd vliegt!! Over een maandje ben ik alweer thuis!!

Ik hoop dat in Nederland (en China) ook alles goed gaat met iedereen!

X Sanne

• 30 September 2012 - 21:42

Marjolein En Ruud:

Klinkt weer indrukwekkend! Geniet er maar lekker van! X

• 30 September 2012 - 22:09

Christine :

Weer veel gezien en meegemaakt de afgelopen week , klinkt goed! Voor die bobotie zou ik nog wel een keer terug willen gaan ;) Ben benieuwd naar het volgende verslag! x

• 30 September 2012 - 22:15

Maaike:

Wow! Een eervolle vermelding ;-) Alles super hier! Ook wij genieten van een lang weekend helemaal niets doen. Soms is dat wel even nodig om alles te verwerken :-) Op naar een nieuwe week: ik ben benieuwd! X

• 30 September 2012 - 22:18

Meine:

Wat een mooie Radboud jassen hebben jullie toch aan!! Geen idee hoe jullie daar aankomen....! Haha

• 01 Oktober 2012 - 10:13

Vera:

Ha Sanne!

Mmmmmmmmmmm...ziet er goed uit! En nog genoeg uitdagingen om je steentje aan bij te dragen zo te horen! Blijf genieten, voor je het weet is het al voorbij (al zijn wij natuurlijk ook weer blij je weer in Nederland te zien!)

Liefs, Vera

• 01 Oktober 2012 - 14:47

Iris:

Dat ziet er vrolijk uit ladies! Keep up the good spirit, ook al lijkt het er in de medische wereld daar niet altijd even rooskleurig aan toe te gaan!! Lfs Iris

• 03 Oktober 2012 - 16:22

Oma De Jong:

leuk verhaal sanne ik geniet ervan hier in mijn nieuwe flat dikke kus oma