De eerste indrukken - Reisverslag uit Nelspruit, Zuid-Afrika van Sanne Jong - WaarBenJij.nu De eerste indrukken - Reisverslag uit Nelspruit, Zuid-Afrika van Sanne Jong - WaarBenJij.nu

De eerste indrukken

Blijf op de hoogte en volg Sanne

09 September 2012 | Zuid-Afrika, Nelspruit

De eerste dagen in het ziekenhuis en het eerste weekend zitten erop! Ik heb gehoord dat jullie in Nederland aan het genieten zijn van een heerlijk zomerweer.. fijn!! Wij hebben afgelopen weer heel veel regen gehad.. alles spoelde weg.. maar het weekend hebben ook wij mogen genieten van een heerlijk zonnetje!

De eerste dagen in het ziekenhuis waren kort, maar hebben toch al wel wat indrukken achtergelaten. Na onze korte introductie op woensdag hebben we donderdag en vrijdag wat ‘langere’ dagen gemaakt. Een werkdag begint hier om 7.45u met de overdracht, deze vindt plaats in de kapel. Om 7.45u zijn wij de eerste die aanwezig zijn en tussen 7.45u druppelen de meeste artsen binnen. Ik geloof dat er meer dan 60 artsen aanwezig horen te zijn bij de overdracht, maar als het er 20 zijn, dan is het al veel. Iedere ochtend vertelt de arts-assistent (op een zachte toon) de patienten die gezien en opgenomen zijn. Het lijkt alsof ze bang zijn om luid en duidelijk te vertellen wat ze gezien en gedaan hebben.. want het is moeilijk te verstaan. Als echte brave meisjes zitten wij dus op de eerste rij om te proberen te volgen wat ze vertellen. Na de overdracht hebben we de eerste twee dagen meegelopen op poli van ‘family medicine’. Een family doctor is zoiets als een huisarts, alleen werken ze in het ziekenhuis en zijn ze hier de 2e lijn. En ja meegelopen.. we zijn hier namelijk echt weer co-assistent.. want zolang onze registratie niet helemaal rond is.. zitten we op een krukje en kijken we ernaar. Maar ik moet zeggen, er valt ook genoeg om naar te kijken!

Dokter Lopez (arts uit Cuba) heeft ons deze twee dagen met passie over zijn vak vertelt en zijn patienten gepresenteert. Op zich is de problematiek die hier voorbij komt redelijk overeenkomstig met die van Nederland. Ook hier komen er genoeg patienten met algehele malaise.. Ze willen hier wel altijd pillen, of een briefje als bewijs dat ze niet hoeven te werken! (die mogen wij in NL eigenlijk niet eens geven!). Het grootste verschil is toch wel dat een standaard vraag is: HIV? TBC? Ongeveer 80% van de patienten is hier namelijk besmet met HIV. Heel veel hebben wij hier nog niet van gezien, maar dat gaat vast komen. Wat verder opvalt, is dat privacy voor de patient niet bestaat. Tijdens een consult lopen er allerlei artsen binnen, die wat te bespreken hebben.. en dat zijn zeker niet de belangrijkste dingen! (van rooster.. tot de honden..). Ook moet er door een nurse tijdens het consult vertaalt worden, dus gaat er vaak informatie en zeker empathie verloren tijdens deze omweg. Toch proberen ze hier het beste voor de patient te bereiken. Dkt. Lopez neemt zijn tijd en met de weinig middelen die hier zijn (lab en rontgen) komen ze een heel eind! Ik ben benieuwd wat de komende weken nog gaat brengen!

Dit weekend zijn we er natuurlijk wel op uit getrokken! Maar we hadden een gids.. echt super handig! Jackie, een vriendinnetje van mijn zusje die ze hier in Zuid Afrika heeft leren kennen, woont hier vlakbij en heeft ons dit weekend mee op sleeptouw genomen. Zaterdag hebben we een grot bezocht en zijn we naar Sabie geweest en hebben daar een paar hele mooie watervallen gezien. Vandaag zijn we verder de panoramaroute gaan rijden en hebben we wederom mooie watervallen en Blyde River Canyon bekeken! Heel veel prachtige indrukken en hopelijk mooie foto’s gemaakt! Als het lukt zal ik kijken of ik die straks nog kan uploaden..

Ik heb in ieder geval weer genoten van de prachtige omgeving hier en ik ben echt benieuwd wat komende week weer gaat brengen! Volgend weekend hebben we in ieder geval al een tripje naar het Kruger Park geboekt!

Jullie horen weer snel van me!

X Sanne

• 09 September 2012 - 20:59

Christine :

En hoe was de bobotie bij de wild fig tree? ;)

• 09 September 2012 - 21:48

Anja:

Je weet je weekenden wel te vullen.
    Je hebt groot gelijk.............geniet ervan en wij genieten van je verhalen xx mamsie

• 09 September 2012 - 23:22

Arthur:

He Sanne, leu kom jouw verhalen te lezen en goed om je door de telefoon weer eens te horen.!!!

• 10 September 2012 - 09:54

Mandy:

Hey Sanne,

Wat een spannend verhaal, ik dacht eerst je gaat lekker reizen in Zuid Afrika, maar je gaat ook serieus aan de slag daar wat leuk!! Ons Karlijn vertrekt bijna naar Tanzania om daar de zuster uit te hangen, leuk leuk Zet 'm op daar XXX Mandy

• 10 September 2012 - 10:06

Vera:

Ha Sanne!

Bijzondere consulten inderdaad...hebben ze daar ook klachtencommissies? Hoop dat de medische uitdagingen je snel tegemoet komen! En tussendoor genieten van al dat moois daar!

Liefs, Vera

• 10 September 2012 - 13:41

Marleen:

He Sanne,

Wat leuk om al je verhalen en belevenissen te lezen. De problemen met de auto komen zo bekend voor!! Dat links rijden is toch wel een kunst. Hopelijk kunnen jullie snel zelf aan de slag in het ziekenhuis.
    Heel veel plezier met je tripjes en het verkennen van de omgeving!

Liefs Marleen

• 10 September 2012 - 20:55

Janneke:

Wow, geweldig lieve San!! Ik heb al je verhalen even goed bijgelezen net.. ;) Klinkt heerlijk daar en met je aantrekkelijke manier van vertellen laat je mij ook weer even oude tijden herbeleven ;) Ik zou zeggen: blijf lekker genieten en blijf je vooral ook verbazen! Ik kijk uit naar je volgende verhaal! Kus!

• 11 September 2012 - 02:45

Rosa:

Wat een mooie foto's en wat is het groen! Ziet er goed uit! Kijk uit naar je volgende verhaal!
    Liefs

• 11 September 2012 - 04:04

Joyce Van Ginhoven:

Top, leuk om je werkervaringen te lezen. Liefs van joyce en richard

• 11 September 2012 - 09:59

Yvonne:

Ha Sanne,
    Op mijn vrije dinsdag(!) eindelijk even tijd om je verhalen goed te lezen. Je kunt boeiend schrijven (bijna net zou goed als praten..) Ik merk dat je (zoals verwacht) er het maximale uithaalt. Heerlijk, geniet ervan!! Ik net week in Polen geweest, was weer erg indrukwekkend en leuk. Nu gestart met Marieke, nwe AIOS, heel ander type (rustiger, wat bedachtzaam) maar met verrassend goede observaties en communicatieve vaardigheden. Oh ja, en ik was 20 jaar geleden ook bij de Blyde River Canyon (is toch ook met die 3 rondavels?) Leuk hoor. Nou geniet er verder van en steek er wat van op. Ik blijf je volgen. X, Y

• 11 September 2012 - 18:19

Lisette:

Ha Sanne!
    Wat n leuke verhalen! Hebben ze daar ook mensen met 'een duistere kant' ;) die denken dat ze dood zijn maar het niet zijn???
    Benieuwd of jij straks nog aanhanger wordt van het ZA-tempo. Geniet er maar goed van daar!!
    Liefs Lisette

• 11 September 2012 - 23:01

Karlijn:

...en dan ook nog naar het Kruger park!! Hoe vet!
    Geniet ze San en pas goed op jezelf (tja, dat moest natuurijk ook gezegd worden).
    xx Karlijn